Air Force One on luultavasti maailman turvallisin lentokone

Yhdysvaltain presidentin käytössä oleva lentokone tunnetaan yleisesti nimellä Air Force One ja tämä kone on tuttu uutisten lisäksi myös useista elokuvista. Kyseessä on luultavasti yksi maailman turvallisimmista lentokoneista, eikä Air Force One -kone ole koskaan joutunut onnettomuuteen. Tämä ei tietenkään ole aivan tavallinen matkustuslentokone, vaan siihen on lisätty erilaisia turvallisuusjärjestelyjä. Koneen malli on tunnettu Boeing 747, mutta nämä erikoisversiot voivat lentää jopa 1 000 kilometriä tunnissa. Eihän olisi millään tavalla sopivaa, että Yhdysvaltojen presidentti jäisi tärkeästä kokouksesta ja siten päätöksenteosta sivuun. Boeing ei nykyään enää valmista 747-200s-koneita, joten presidentin koneelle valmistetaan varaosat tilaustyönä. Osia huolletaan ja vaihdetaan jatkuvasti.

Ensimmäisen kerran ajatus erityisestä sotilasjärjestelmillä varustetusta lentokoneesta presidentin käyttöön nousi vuonna 1943, kun Yhdysvaltain ilmavoimien edustajat alkoivat olla huolissaan kaupallisten lentojen riittävästi turvallisuudesta presidentin kuljettamiseen. Itseasiassa Air Force One ei olekaan mikään yksittäinen lentokone, vaikka sillä on totuttu tarkoittamaan presidentin käytössä olevaa Boeingia. Kyseessä on tarkasti ottaen radiosignaali, jota käytetään mistä tahansa Yhdysvaltain presidenttiä kuljettavasta koneesta. Virkakoneita on ollut vuosikymmenten varrella useita erilaisia, ja ne on hankittu jo noin 50 vuoden ajan yhdysvaltalaiselta Boeing-yhtiöltä. Nykyiset koneet saatiin käyttöön vuosina 1990 ja 1991. Ne tilasi Ronald Reagan, ja niillä alkoi lentää George H. W. Bush.

Yhdysvaltain puolustusministeriö teki vuonna 2015 päätöksen uuden älypuhelinten aikakaudelle suunnitellun Air Force Onen tilaamisesta Boeingilta. Koneesta haluttiin vielä edellistäkin suurempi ja tehokkaampi, sillä haluttiin lentää aiempaa pidemmälle ja siihen haluttiin asentaa vieläkin kehittyneempää teknologiaa. Koneen ulkokehikko kestää jopa ydinräjähdyksen aiheuttaman elektromagneettisen pulssin. Yksi uuden Air Force Onen erikoisuuksista on se, että kone on varustettu hätärakettijärjestelmällä. Lentokoneen alle asennetun järjestelmän avulla voidaan tarvittaessa laukaista pieniä, hehkuvia ilotulitteita jotka vetävät lähelleen lämpöhakuiset ohjukset. Näin ohjukset osuvat niihin eivätkä suuntaa kohti lentokonetta. Tämän lisäksi Air Force Onen varustukseen kuuluu erityinen häirintäjärjestelmä, jolla saa tarvittaessa sekoitettua mahdollisen ahdistajan tutkan. Lentokoneessa on toki useita muitakin sotilassovelluksia ja huipputeknologiaa, mutta Yhdysvaltojen armeija ei halua kertoa näistä julkisuudessa.

Kuten mikään lentokone tai muu kulkuneuvo, edes Air Force One ei ole sataprosenttisen turvallinen. Kone on esimerkiksi mahdollista ampua alas, mikäli terroristi onnistuisi tähtäämään sitä kohti vaikka ilmatorjuntakiväärillä tai -tykillä. Tämän takia kyseisiä koneita on käytössä kaksi, jotta vähintään yksi koneista on aina valmiina lähtöön. Toinen koneista on myös usein huollettavana, sillä minkään osan ei haluta antaa kulua liikaa.

Presidentti voi työskennellä koneessa periaatteessa samaan tapaan kuin toimistossaankin. Kone on varusteltu kaikin mahdollisin mukavuuksin ja tämän lisäksi presidentillä on koneessakin hallussaan mm. ydinaseiden laukaisukoodit. Tilaa koneessa on lähes 400 neliötä ja tiloissa on mm. konferenssihuone, päivällishuone, presidentin huone ja toimistoja virkamiehille. Hätätapauksia silmällä pitäen koneessa on myös leikkaussali, jota mukana matkustavat lääkärit voivat tarvittaessa käyttää. Lisäksi koneessa on toimittajille varattu alue ja kaksi keittiötä, joissa voidaan valmistaa kerrallaan 100 ateriaa. Mukana matkustaa aina myös runsaasti henkilökuntaa. Yhdysvaltain edellinen presidentti Barack Obama sanoikin, että presidentin työn suurin yksittäinen etu on oma lentokone.

Maailman kuuluisimmalla lentokoneella lentäminen ei ole ilmaista tai edes edullista. Lentotunti Air Force Onella maksaa yli kaksi miljoonaa dollaria. Koneella voi lentää pysähtymättä 6 205 mailia eli esimerkiksi Washington D.C.:stä Bagdadiin ja hätätilanteen sattuessa koneen voi myös tankata ilmassa.