Historiallinen Route 66 kutsuu seikkailemaan Yhdysvaltoihin

Legendaarinen autoreitti Route 66 kulkee Yhdysvaltojen halki ja houkuttelee seikkailijoita edelleen varrelleen, onhan kyseessä sekä autoilijoiden että moottoripyöräilijöiden unelmareitti. Pelkästään maan ylittämisestä kiinnostuneet eivät enää reitille ajaudu, sillä nykyään on olemassa parempia ja nopeampia teitä matkaamiseen. Virallisesti Route 66 lakkautettiin vuonna 1985 paremman ja nopeamman Interstate Highwayn valmistuttua. Matkailijoille alkuperäinen reitti edustaa kuitenkin nostalgiaa ja lomalla itse matka on päämäärä.  Route 66 alkaa Chicagosta, josta on helppo vuokrata myös auto, mikäli ei ole omalla autolla liikkeellä. Reitti päättyy elokuvamaailman pääkaupunkiin Los Angelesiin. Matkaa kertyy yhteensä 4 200 kilometriä ja reitti kulkee kolmen aikavyöhykkeen ja kahdeksan osavaltion eli Illinoisin, Missourin, Oklahoman, Texasin, Arizonan, Nevadan ja Kalifornian kautta. Route 66 on osin melko huonossa kunnossa ja osia siitä on myös poistettu käytöstä. Kylttejä on kuitenkin helppo seurata ja korvaavat reitit on merkitty selkeästi karttaan. Matkailijoiden ansiosta reitin varrelta löytyy edelleen runsaasti palveluita ja majapaikkoja. Maisemat ovat erittäin vaihtelevia ja matkan aikana ehtiikin nähdä suurkaupunkeja, tienvarsimotelleja, maissipeltoja, kanjoneita, vuoria, autiomaata ja runsaasti sitä perinteistä ja kuuluisinta Amerikkaa.

Muutama asia kannattaa kuitenkin ottaa huomioon ennen reissuun lähtemistä. Mikäli suunnitelmissa on vuokrata auto, kannattaa tarkistaa huolellisesti mitä kaikkea auton vakuutus kattaa. Tässä kohtaa ei myöskään kannata säästää, tarpeeksi kattava vakuutus säästää paljolta stressiltä. Omalla autolla tai moottoripyörällä liikkuessa kannattaa taas ajopelille tehdä ennen matkaa perusteellinen huolto. Yhdysvalloissa välimatkat ovat todella pitkiä Eurooppaan verrattuna, eikä sitä oikeastaan edes tajua ennen kuin alkaa ajamaan. Hyvä puoli on se, että maa on suunniteltu autoilijoita silmällä pitäen, tiet ovat helppoja ajaa ja matkaa taittuu päivässä helposti suunniteltua enemmän. Välimatkojen pituus tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että huoltoasemaa ei välttämättä löydykään heti seuraavasta risteyksestä. Ei välttämättä edes seuraavien tuntien aikana. Hyvä nyrkkisääntö onkin, että tankki kannattaa pitää 2/3 täytettynä lähes koko ajan, jotta ei joudu ikäviin tilanteisiin keskellä vuoristoa. Vaihtelevan maaston ja asutuksen takia ei kannata luottaa siihen, että kännykät kuuluisivat joka paikassa. Esimerkiksi Coloradon vuorilla tai Nevadassa on paljon pätkiä, joilla ei puhelin ei löydä yhteyttä. Aivan kuten Suomessakin autoillessa, mukana kannattaa olla myös ensiaputarvikkeet, runsaasti vettä (aavikko-osuuksilla voi olla todella kuuma), lämpimässä säilyviä eväitä ja paperikartta, sillä ei ole mukava tunne jos puhelimen akku sammuu keskellä ei mitään ja ympärillä on vain pimeyttä.

Majoituspaikkoja löytyy reitin varrelta runsaasti ja yleensä ei tarvitse varata majoitusta etukäteen. Mikäli budjetti on tiukka tai juuri jokin tietty hotelli mielessä, silloin toki kannattaa suunnitella paremmin etukäteen. Sama koskee ruokapaikkoja. Perinteisiä amerikkalaisia diner-ruokaloita löytyy pilvin pimein, mutta jotain muuta kaipaavien kannattaa ottaa hieman etukäteen selvää mahdollisuuksista. Suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa senkin takia, että matkan varrelle mahtuu hyvin monipuolisesti vuoria, kuivaa ja tasaista autiomaata ja metsäisempiä pätkiä. Myös sääolosuhteet saattavat vaihdella nopeastikin ja ainakin seuraavan ajopäivän sää kannattaa tarkistaa vielä edellisenä iltana. Reitti on mahdollista ajaa muutamassa päivässä tai siihen voi käyttää kaksi viikkoa, ihan riippuen siitä kuinka paljon haluaa pysähdellä ja mahdollisesti poiketa reitiltä. Lähes pakollisia nähtävyyksiä matkan varrella ovat ainakin Grand Canyon ja Las Vegas. Mikäli reitin ajamisen jälkeen ajohaluja ja aikaa riittää, kannattaa ehdottomasti jatkaa matkaa vielä Los Angelesista San Franciscoon rantareittiä pitkin ja nähdä vielä yksi aivan toisenlainen reitti, yhtä henkeäsalpaavin maisemin.