Julkinen liikenne Suomessa

Suomen julkinen liikenne on kehittynyt paljon. Liikenteeseen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa harva-asutus ja kylien ja kaupunkien välinen pitkä etäisyys sekä kylmä ilmasto, jolloin vesiväylät jäätyvät ja ovat talvella lumen peitossa.

Suurintä sisäistä ja laajaa maantiejärjestelmää hyödyntävät rahtiliikenne ja matkustajaliikenne. Vuonna 2010 maan päätieverkoston pituus oli noin 78 162 kilometriä ja kaikki yleiset tiet 104 161 kilometriä. Moottoritieverkosto on 779 kilometriä. Tieliikenneverkkoa maksetaan noin 1 miljardia euroa ajoneuvojen ja polttoaineen veroilla, jotka ovat noin 1,5 miljardia euroa ja 1 miljardi euroa. Tärkein kansainvälinen matkustajaportti on Helsinki-Vantaan lentoasema, jossa kävi yli 17 miljoonaa matkustajaa vuonna 2016. Helsinki-Vantaa pohjainen Finnair ja pohjoismaiset lentoyhtiöt tarjoavat lentoliikennettä sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Helsingissä on optimaalinen sijainti Länsi-Euroopan ja Kaukoidän välisille reiteille. Näin ollen monet kansainväliset matkailijat käyvät Helsingissä Aasian ja Euroopan välisellä pysähdyksellä. Alhaisesta väestötiheydestä huolimatta veronmaksajat käyttävät vuosittain noin 350 miljoonaa euroa ylläpitääkseen yhteensä 5865 kilometrin rautatiekulkua myös moniin maaseudun kaupunkeihin. Toiminta on yksityistetty ja tällä hetkellä ainoa sallittu toimija on valtion omistama VR. Sen osuus matkustajaliikenteestä on 5 prosenttia, josta 80 prosenttia on kaupunkimatkoja pääkaupunkiseudulla ja 25 prosenttia rahtimarkkinaosuutta. Helsingissä on kaupungin sisäisen rautatieverkosto.  Nopeusrajoitukset muuttuvat vuodenajan mukaan: enimmäisnopeusrajoitus moottoriteille on 120 km/h kesällä ja 100 km/h talvella. Pääteillä on yleensä nopeusrajoituksia joko 100 km/h tai 80 km/h. Nopeusrajoitukset kaupunkialueilla vaihtelevat 30 km/h ja 60 km/h. Jos muita nopeusrajoituksia ei ole merkitty, yleinen nopeusraja Suomessa on 50 km/h asuinalueilla ja 80 km/h taajamien ulkopuolella. Vuonna 2013 rekisteröityjä ajoneuvoja oli 4,95 miljoonaa, joista 2,58 miljoonaa olivat autoja. Vuonna 2015 Suomessa rekisteröitiin 123 000 uutta ajoneuvoa. Vuonna 2015 henkilövahinkojen aiheuttamien liikenneonnettomuuksien määrä oli 5 163. Niissä kuoli 266 henkilöä. Tieliikennekuolemien määrä miljoonaa asukasta kohden on hieman alle Euroopan keskiarvon. Suomen rautatieverkko on yhteensä 5 900 kilometriä pitkä. Radasta on sähköistetty 3 000 kilometriä. Vuonna 2010 matkustajat tekivät 13,4 miljoonaa kaukomatkaa ja 55,5 miljoonaa matkaa paikallisliikenteessä. Samana vuonna kuljetettiin yli 35 000 000 tonnia rahtia. Matkustajajunia liikennöi valtion omistama VR. Ne palvelevat kaikkia suuria kaupunkeja ja monia maaseutualueita, joita täydennetään tarvittaessa bussiliikenteellä. Suurin osa matkustajaliikennepalveluista on peräisin tai loppuvat Helsingin päärautatieasemalle. Nopeat Pendolino-palvelut toimivat Helsingistä muihin suuriin kaupunkeihin, kuten Jyväskylään, Joensuun, Kuopioon, Ouluun, Tampereeseen ja Turkuun. Nykyaikaiset InterCity-palvelut täydentävät Pendolino-verkkoa, ja halvemmat ja vanhemmat pitkät ja lyhyen matkan junat toimivat alueilla, joilla on vähemmän matkustajia. Helsingin alueella on kolme kaupunkijunajärjestelmää: raitiovaunu, metro ja lähiliikennejärjestelmä. Kevyitä rautatiejärjestelmiä suunnitellaan parhaillaan Helsingissä ja myös Turussa ja Tampereella, kahdessa maan suurista kaupunkikeskuksista. Kolmessa Suomelle kuuluvassa tai kuuluneessa kaupungissa oli raitiovaunut, Helsingissä, Turussa ja Viipurissa. Vain Helsinki on säilyttänyt raitiovaunuverkostonsa. Viipuri liitettiin Neuvostoliittoon Moskovan rauhassa, kun taas Turun raitiovaunuverkko suljettiin vuonna 1972. Helsingissä on tällä hetkellä 13 raitiovaunua noin 90 kilometriä pitkällä matkustajaradalla. Raitiovaunuilla matkustaa vuosittain 57 miljoonaa ihmistä.Jäänmurtajat pitävät 23 satamaa avoinna ympäri vuoden. Matkustajaliikennettä on Helsingistä ja Turusta, joilla on lauttaliikenne Tallinnaan, Maarianhaminaan, Ruotsiin ja useisiin muihin kohteisiin. Muut satamat toimivat rahtisatamina.

Linja-auto liikenne

Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin bussi kuljettaa matkustajia. Bussit toimivat pääasiassa yksityisten yritysten toimesta ja tarjoavat palveluja laajasti koko maassa. On olemassa laaja ExpressBus-palveluiden verkosto, jossa on yhteydet kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin ja tärkeimpiin maaseutualueisiin sekä olemassa on kasvava OnniBusin halpa bussi-verkko. On myös useita linja-auto yrityksiä, jotka tarjoavat palveluitaan suorilla matkoilla suurien ja tärkeiden kaupunkien välillä, kuten Helsingin alueella HSL, eli Helsingin seudun liikenne, Föli Turun alueella ja Tampereella Nysse, eli Tampereen seudun joukkoliikenne.

Linja-auto liikenne