Trafi vaatii yhä enemmän motoristeilta, jotka haluavat suorittaa A-ajokortin!

Kuinka määrittelisit moottoripyörän? Kaksipyöräiseksi moottorilla varustetuksi ajoneuvoksi? Väärin! Moottoripyörä voi itse asiassa olla kaksi- tai kolmipyöräinen motorisoitu kulkuneuvo. Sen ulkonäkö sekä sisäinen rakenne vaihtelee suuresti riippuen moottoripyörän käyttötarkoituksesta – pitkien matkojen kulkemiseen tarkoitettu moottoripyörä voi olla niin rakenteeltaan kuin ulkonäöltään hyvinkin erilainen kuin moottoriurheiluun tarkoitettu mopo. Moottoripyöräilyyn kuuluu varsinaisen MP:n ajamisen ja huoltamisen lisäksi erinäiset kulkuneuvoon liittyvät harrastukset, kuten esimerkiksi moottoripyöräkerhot ja -rallit.

Moottoripyörään liittyviä faktoja

Ensimmäinen moottoripyöräksi kutsuttu sarjatuotanto tuli Hildebrand & Wolfmüller -nimiseltä yhtiöltä vuonna 1894. Vertailun vuoksi ensimmäiset autot ilmestyivät vuonna 1769, ja bensakäyttöisiä autoja alkoi näkyvä vuodesta 1870. Moottoripyörät eivät siis ilmestyneet kovinkaan kauaa autojen sarjatuotannon jälkeen. Samalla kuin moottoripyörä kehittyi eri käyttötarkoituksiin kehitysmaat ottivat käyttöönsä muun muassa kevyet moottoripyörämuodot käytännön syistä – moottoripyörät ovat usein edullisempia kuin autot sekä pienikuluisempia pienemmän massansa ansiosta. Koko maailman moottoripyöristä 58% löytyy Aasian ja Tyynenmeren alueelta sekä Etelä- ja Itä-Aasiasta, lukuun ottamatta Japania, joka on tunnettu autoistaan. Tosin vuonna 2014 tehty tutkimus osoitti Japanin olevan kärjessä muussakin, kuin autotuotannossa, sillä Top 3 moottoripyörätuottajaa ovat Honda, Yamaha ja Hero MotoCorp, joista kaksi ovat japanilaisia tuottajia (Hero MotoCorp on intialainen yhtiö). Ikävä puoli moottoripyörissä on kuolemantilastot, jotka osoittavat, että kuolonuhrien määrä suhteutettuna ajoneuvolla kuljettuihin kilometreihin on 37 kertaa korkeampi moottoripyöräliikenteellä kuin autoilla. Moottoripyöräksi luokitellaan myös erilaiset kolmipyöräiset ajoneuvot, mutta rekisteröintiä ja verotusta varten sekä ajokorttiasioissa moottoripyörä määritellään laissa kaksipyöräiseksi moottoriajoneuvoksi. Kolmipyöräisten kohdalla lakeja sovelletaan. Lisäksi useammat maat erottelevat maksimissaan 49cc mopedit ja tehokkaammat kaksipyöräiset, joihin kuuluu myös skootterit. Suomessa tunnetuin lajittelu on mopot, skootterit, kevarit eli kevytmoottoripyörät sekä moottoripyörät eli täysikokoiset ja tehokkaimmat ajoneuvot. Ajokorttiluokat ovat eroteltu ainoastaan kevyempiin kaksipyöräisiin (A1-kevytmoottoripyöräkortti) sekä tehokkaampiin (A- ja A2-moottoripyöräkortti).

Moottoripyörän ajokortti

 

A1-kevarikortti oikeuttaa vähintään 16-vuotiaan yksilön kuljettamaan alle 125-kuutioista ja korkeintaan 11 kW moottoriteholla varustettua kevytmoottoripyörää. Ajo-opetuksen voi toki aloittaa 6 kuukautta ennen 16 ikävuoden täyttämistä, eli aikasintaan 15-vuotiaana. Kevarikortin voi korottaa A2-moottoripyöräkortiksi A1-ajo-oikeuden oltua voimassa vähintään 2 vuotta. A2-moottoripyöräkortti vaatii 2 tuntia teoriaa ja 5 tuntia ajoa A1-kortin päälle. Lisäksi kortin hakijan on oltava vähintään 18-vuotias, tosin tässäkin voi aloittaa opetuksen 6 kuukautta ennen 18 ikävuoden täyttämistä. Suoritettuaan A2-kortin sen haltija on oikeutettu kuljettamaan moottoripyörää, jonka teho on maksimissaan 35 kW ja jonka teho/paino -suhde ei ylitä 0,2 kW/kg. Kortin voi korottaa A-moottoripyöräkortiksi, kun A2-oikeus on ollut voimassa vähintään 2 vuotta. A-moottoripyöräkortti sisältää niin A1- kuin A2-ajo-oikeuden. Sen hakijan on oltava vähintään 24-vuotias ellei henkilöllä ole jo hallussaan vähintään 2 vuotta voimassa ollutta A2-luokan ajokorttia – tällöin A-korttia voi hakea jo 20-vuotiaana. A-moottoripyöräkorttiin sisältyvien yli 15 kW kolmipyöräisten kuljettaminen vaatii vähintään 21 vuoden ikää. Korttiin vaadittavat teoria- ja ajo-opetustunnit voi aloittaa 6 kuukautta ennen vaaditun iän täyttämistä. A-mottoripyöräkortti oikeuttaa ajamaan kaiken kokoisilla ja tehoisilla moottoripyörillä rajoituksetta.

Moottoripyörän ajokortti

2018 vuoden keväästä alkaen Trafi on päättänyt uudistaa moottoripyöräkorttien käsittelykokeiden sisältöä osana suurempaa kuljettajantutkinnon kehityshanketta. Myös muita ajokorttiluokkia uudistetaan. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan syy muutoksiin perustuu muun muassa empiirisiin tutkimuksiin motoristien kokemista haasteista, ja keskittyy motoristien käytännön taitoihin sekä aitojen liikennetilanteiden hallitsemiseen. Mielipiteitä on monia koskien niin moottoripyörä- kuin ajokortteja, mutta toistaiseksi ei voi paljoa muuta tehdä kuin tyytyä säännöksiin, jos haaveissa on ajaa minkä tahansa luokan ajokortti. Mitä mieltä itse olet? Kiinnostaako moottoripyörällä ajo? Oletko valmis panostamaan vaaditun ajan teoria- ja ajo-opetukseen saadaksesi sen?